Vandaag is het de Internationale Dag voor de Herdenking van Verkeersslachtoffers. Verkeersveiligheid is meer dan alleen het goed kunnen besturen van een voertuig. Ook het hebben van een rijbewijs is geen garantie tot een veilige deelname aan het verkeer, daarnaast rijden velen helaas ook zonder rijbewijs.
Bellen en verkeersveiligheid
Een aantal jaren geleden werd er reclame gemaakt om iedereen te stimuleren handsfree te bellen. De Bluetooth headset was daar een mooie oplossing voor. Je kunt je afvragen of bellen en een voertuig besturen überhaupt goed samen gaan, ook als dit handsfree is.
Apps ter bevordering van de verkeersveiligheid
Tegenwoordig heeft bijna iedereen een Smartphone. Deze wordt ook veelvuldig in de auto en op de fiets gebruikt om te appen of om nog even snel social media te controleren. Het is fijn te weten dat er ook apps bestaan, die kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid. De apps blokkeren de mogelijkheid om je telefoon te gebruiken als je deelneemt aan het verkeer.
Risicofactoren in het verkeer
Je hoeft maar even te dagdromen, in een vervelende gemoedstoestand te verkeren of net iets over het hoofd te hebben gezien. Tijdens gladheid hoef je maar even te hard of te lang het rempedaal in te trappen of te snel te sturen. In al deze gevallen ligt een (eenzijdig) verkeersongeval op de loer. Toch denkt men deel te kunnen nemen aan het verkeer en tegelijkertijd de smartphone te kunnen bedienen. Oogcontact met medebestuurders is haast niet mogelijk, omdat in veel rijdende voertuigen het hoofd naar beneden is gericht op de telefoon. Voor de mensen die wel investeren in een telefoonhouder, geldt dat het voertuig zich vaak slingerend en met beperkte snelheid over de weg verplaatst.

Anticiperen in het verkeer
Veilig deelnemen aan het verkeer, is naast vooruit kijken ook denken voor de ander;
“Zal degene mij wel zien en wat nou als degene ineens vol op de rem gaat?”
“Wat als iemand mij ineens rechts inhaalt met hoge snelheid, waardoor ik degene niet of te laat waarneem?”
” Is degene onwel geworden of is er gewoon sprake van roekeloos rijgedrag?”
” Wat maakt dat degene doelbewust andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt?”
” Ziet de persoon achter mij dat ik rem voor het oranje/rode stoplicht?”.
“Deze persoon rijdt erg hard, weet degene dat ik voorrang heb en ga ik die ook krijgen?”
“Wat gaan de bestuurders om mij heen doen als er hulpdiensten langs moeten met sirenes aan?”
” Remt de persoon voor mij geleidelijk of plotseling”?
“Staat de bumperklever achter mij op tijd stil als ik onverhoopt vol op de rem moet”?
“Waar zou ik veilig naar kunnen uitwijken als een tegenligger op mijn weghelft belandt”?
Anticiperen op het verkeer is een breed begrip. Zelfs als we overal rekening mee houden, is een verkeersongeval in sommige situaties moeilijk te voorkomen.
Technische oorzaak
In uitzonderlijke gevallen kan er ook een technisch mankement de oorzaak zijn van een verkeersongeval. Gelukkig is de APK in het leven geroepen als veiligheidsmaatregel en wordt regelmatig onderhoud aanbevolen. Helaas zullen sommigen voor een zwarte apk kiezen, wat ook voor onveilige situaties kan zorgen.
Eigen ervaring in het verkeer
Je zult ongetwijfeld zelf ook je eigen manieren hebben ontwikkeld om veilig door het verkeer te manoeuvreren. Blijf deze vooral toepassen en laten we in de toekomst minder slachtoffers maken dan nu het geval is.